Garaż
Chyba nie ma osoby, która budując dom nie planuje w bryle budynku, czy obok niego, wybudowania garażu.
Posiadanie samochodu i konieczność jego przechowywania wydaje się w dzisiejszych czasach oczywista.
Nawet jeżeli bylibyśmy skłonni porzucić nasz samochód pod gołym niebem to do posiadania garażu skłania wielofunkcyjność tego miejsca, które można używać nie tylko do przechowywania samochodów.
- Garaż daje możliwość przechowywania wszelkich pojazdów – samochodu, motocykla, roweru, hulajnogi.
- Garaż udostępnia przestrzeń do składowania rzeczy potrzebnych w domu okazjonalnie.
- Ze względu na dostęp z zewnątrz, w przypadku braku dedykowanego domku ogrodowego, jest idealnym miejscem do przechowywania kosiarki, sprzętu ogrodniczego – narzędzi, łopat, węży ogrodowych.
- Przestronny garaż daje możliwość przechowywania zimą wyposażenia ogrodu - demontowanej na zimę trampoliny i innych zabawek dziecięcych a także mebli ogrodowych.
W naszej szerokości geograficznej rezygnacja z garażu na rzecz wiaty czy innego zadaszenia wydaje się być podyktowana jedynie koniecznością.
Mogą do tego zmuszać wymogi czy ograniczenia metrażowe lub projektowe:
- gdy przewidziane w planie zagospodarowania działki miejsce na dom jest za małe w stosunku do naszych potrzeb i wolimy mieć dodatkowy niezbędny pokój - kosztem garażu.
- kiedy zatwierdzony na działce projekt domu nie zakłada umieszczenia w nim garażu.
Stary dom bez garażu i bez miejsca parkingowego
Domy z czasów, kiedy automobile nie były powszechne - nie zakładały potrzeby zajmowania przestrzeni w domu czy wokół niego miejscem na pojazd. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest aktualnie sytuacja w miastach ze starymi dzielnicami i wąskimi uliczkami. Tam właściciele samochodów mają problem bo:
- ich domy nie mają garaży
- na terenie posesji można wydzielić jedynie pojedyncze miejsca parkingowe, w ilości nie zaspakajającej zapotrzebowania,
- uliczki nie pozwalają na swobodne parkowanie: ze względu na miejsce (po zaparkowaniu nie zostaje przepisowa przestrzeń na chodniku) i ze względu na zakazy drogowe.
Rozwiązaniem sytuacji może być ewentualnie postawienie garażu wolnostojącego. Jeżeli metraż działki na to pozwala i o ile wydane zostanie stosowne pozwolenie postawić garaż. W zabytkowych dzielnicach może to być niestety nierealne.
W takim przypadku pozostaje poszukanie garażu na wynajem w dalszej okolicy, wykupienie czy wynajęcia miejsca na samochód w hali garażowej lub w ostateczności miejsce na strzeżonym parkingu.
Większość współczesnych domów gotowych jak i projektów domów przewiduje na szczęście to, że miejsce na samochód, często nie jeden - musi być.
Garaż w domu czy garaż wolnostojący
Mając pełne pole manewru – wybierając projekt nowego domu należy zdecydować czy wolimy mieć garaż wolnostojący czy ma być on częścią domu.
Garaż w domu
W przypadku garaży w domu przestrzeń garażu jest najczęściej minimalizowana. Garaże w budynkach są zazwyczaj zdecydowanie mniejsze niż wolnostojące. Dają przez to mniejsze pole do popisu jeżeli chodzi o dodatkowe funkcje.
Garaż, ze względu na konieczność zamontowania dużych drzwi – bramy jest pomieszczeniem, które łatwo się wychładza. W związku z tym warto dobrze przemyśleć jego lokalizację i funkcje.
Jeżeli garaż przylega – będzie stanowił izolację. Umieszczony pod domem, wychłodzony, w szczególności jeżeli:
- nie dołożymy izolacji między sufitem garażu a kondygnacją nad nim będzie wychładzał podłogę pomieszczeń leżących powyżej,
- zbagatelizujemy kwestie doboru odpowiedniej bramy garażowej - rolowanej, uchylnej czy dwuskrzydłowej. Co istotne bramy szczelnej, ciepłochronnej jak i ergonomicznej w obsłudze, najlepiej automatycznej bramy garażowej.
Wejście z domu do garażu z jednej strony powinno być jak najbardziej funkcjonalne – transport bagażu. Z drugiej strony nie należy zapominać o konieczności buforu w postaci korytarza, czy pomieszczenia przejściowego – tak aby nie doprowadzać do wychłodzenia domu, przy każdym wyjściu z garażu. Takimi pomieszczeniami przejściowymi często bywają spiżarnie, pralnie czy pomieszczenia gospodarcze.
Garaż wolnostojący
W przypadku garażu wolnostojącego pod uwagę należy wziąć przede wszystkim:
- sprawy formalne – to czy uzyskamy pozwolenie na budowę lub zwolnienie z takiego obowiązku, warto zainteresować się jaka jest bieżąca interpretacja przepisów o budowie małometrażowego, jednokondygnacyjnego garażu bez pozwolenia (do 35m2)
- kwestie podatkowe – garaż postawiony oddzielnie od budynku będzie podlegał innym stawkom podatkowym niż dom,
- media – możliwość podłączenia niezbędnych mediów, warto mieć w garażu dostęp nie tylko do prądu ale także do wody, na etapie budowy należy także przewidzieć doprowadzenie ciepła,
- materiały – dobór pod względem szybkości i ceny budowy, kosztu eksploatacji, trwałości jak i kwestii estetycznych również w odniesieniu do planów i pozwoleń dotyczących zabudowy terenu,
- możliwości metrażowe działki – odległość od domu, ogrodzenia,
granicy działki – w odniesieniu do prawa budowlanego – jak i kwestii wygodnego dojazdu do garażu, manewrowania przy parkowaniu.
Największą wadą garażu wolnostojącego są kwestie eksploatacyjne związane z koniecznością wychodzenia z domu aby do niego dotrzeć. Przy niższych temperaturach dostanie się do samochodu wiąże się z koniecznością wyjścia na chłód. Jest to szczególnie uciążliwe przy małych dzieciach, dla których taka niedogodność może wiązać się z wychłodzeniem organizmu.
Trudniejsze wydaje się też transportowanie zakupów czy bagaży między zewnętrznym garażem a domem.
Największą zaletą wolnostojącego garażu poza bryłą budynku jest możliwość przeznaczenia na niego większego metrażu niż w przypadku pomieszczenia wkomponowanego w dom. Można wtedy w garażu wygospodarować miejsce do majsterkowania czy nawet warsztat, składzik ogrodowy. W miarę możliwości można wybudować drugą kondygnację z dodatkowym pokojem, czy kawalerką nad garażem.
Pomysłem idealnym wydaje się duży garaż z niezależnym dostępem z zewnątrz oraz możliwością dotarcia bezpośrednio z domu. Uzyskamy dzięki temu wszystkie zalety garażu wolnostojącego i garażu w domu.
Najnowsze komentarze